Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

ВекличВолодимир

8 листопада 1938 р., с. Чернещина, СРСР (нині Харківська обл., Україна) —

10 серпня 1993 р., Київ, Україна

Тролейбусний потяг

Важко повірити, але з 1966 по 1976 рік Києвом курсували понад 160 тролейбусів-нелегалів. Точніше тролейбусних потягів-нелегалів. Що це взагалі таке?

Ілюстрація – Тролейбусний потяг їде по вулицям вечірнього Києва

У 1960-х роках найбільш завантаженими були тролейбусні маршрути номер 6 та 18. Обидва проходили через центральну частину міста, водіїв не вистачало, і на зупинках збиралися натовпи незадоволених пасажирів. Збільшити кількість водіїв ніяк не вдавалося. І здавалося проблема не мала рішення. Саме тоді директором Жовтневого тролейбусного депо (сьогодні воно називається «Тролейбусне депо № 2») став 25-річний інженер Володимир Веклич. Незабаром він запропонував з’єднати два тролейбуси разом, перетворивши їх на тролейбусний потяг.

Проєктування та випробування тривали два роки. Щоб система була безпечною для пасажирів, пішоходів та автомобілістів, потрібно було синхронізувати роботу двигунів і гальмівних систем, а також удосконалити систему керування, щоб траєкторії руху обох тролейбусів збігалися. Систему з’єднання так і назвали — «системою Веклича».

Випробовували тролейбусний потяг за найскладніших погодних умов — у дощ і сніг, удень і вночі, на спусках та підйомах. Тролейбуси заповнювали мішками з піском, щоб відпрацювати всі ситуації, з якими могли стикнутися водії під час перевезення пасажирів.

12 червня 1966 року на маршрут № 6 вийшов перший у світі тролейбусний потяг. Він був настільки незвичним та ще й таким довгим (аж 22 метри), що просто не існувало стандартів, яким він міг би відповідати. От і їздив нелегально.

Попри відсутність стандартів та інших нормативних документів, потяги швидко запустили у серійне виробництво на Київському заводі електротранспорту. Що й не дивно, адже тільки за 1968 рік на одному маршруті № 6 економічний ефект склав близько 160 тисяч рублів. На цю суму тоді можна було купити 32 автомобілі або 80 тисяч кілограмів зефіру.

У 1970-х та 1980-х роках тролейбусні потяги з’явилися і в інших містах: Харкові, Дніпрі (раніше Дніпропетровську), Херсоні, Одесі, Донецьку, Мінську і навіть у Софії, Ризі, Алмати, Таллінні та й не тільки. Востаннє тролейбусний потяг проїхався вулицями Києва в 1994 році, а от в Донецьку розвозив пасажирів аж до 2007 року.

Креслення тролейбусного потягу

На 18-му маршруті тролейбусні потяги з’явилися тільки в 1972 році, коли було дещо змінено сам маршрут і зменшено кількість крутих поворотів.

У 1976 році в Києві провели ще одне випробування, цього разу в потяг об’єднали одразу три тролейбуси. Довжина цього потягу складала 35 метрів. Щоправда, далі випробувань справа не пішла.

Щоб порахувати річний економічний ефект від використання нової техніки, потрібно порівняти всі витрати підприємства за рік, коли використовували стару техніку і коли використовували нову за тих самих умов. До таких витрат будуть належати: заробітна плата, обслуговування та ремонт техніки тощо. Різниця між цими витратами покаже економічний ефект. Якщо раніше витрати були вищими, то ефект матиме знак «+».

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.