Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

ВасиленкоПетро

17 жовтня 1900 р., с. Мигія, Російська імперія (нині Миколаївська обл., Україна) —

21 квітня 1999 р., Київ, СРСР (нині Україна)

Теорія кочення колеса зі слідом

Одного разу Петру Василенку, українському вченому, який займався проєктуванням сільськогосподарської техніки, прийшов лист з NASA. І виявилося, що сільське господарство і космос набагато ближчі, ніж може здатися. Чим же допоміг український вчений команді Національного управління з аеронавтики і дослідження космічного простору, яка тоді працювала над створенням місячного ровера для місії Apollo 15? Спочатку трохи історії.

Ілюстрація – Космонавт на місяці саджає моркву поряд з ровером

У 1850 році англієць Вільям Говард сконструював локомобіль. По суті це був пересувний паровий двигун, до якого можна було прикріпити, наприклад, плуг, щоб зорати поле, сіялку, щоб його засіяти, чи жатку, щоб зібрати врожай. Локомобілі були важкі, малої потужності і в експлуатації дорожчі за коней. Але 1862 році з’явилися перші двигуни внутрішнього згоряння, а в 1917 році Генрі Форд почав випускати трактори моделі «Фордзон» (Fordson). От тут то все й закрутилося. Фермери оцінили переваги самохідних машин, і деякий час попит на трактори навіть перевищував виробничі можливості.

Приблизно тоді Василенко закінчив сільськогосподарське училище, технікум, а потім й інститут і вступив до аспірантури, де спочатку займався дослідженням американських зернозбиральних комбайнів та ґрунтообробних машин. Радянська влада домовилася з американськими виробниками про випуск техніки за ліцензією. Так, наприклад в 1924 році на Ленінградському заводі почали збирати трактор «Фордзон». Задачею Василенка було визначити, які з моделей найбільш придатні до умов ведення сільськогосподарських робіт у СРСР, щоб запустити і їх у масове виробництво. Також він займався розрахунком та проєктуванням нових сільськогосподарських машин. У 1930-х роках вченого запросили дослідити, яким чином ґрунтообробні машини впливають на структуру ґрунту, бо агротехніки вже давно розмірковували, чи не призводить це до його розпилення, ущільнення та насичення шкідливими домішками. Результати своїх досліджень Василенко представив на Міжнародній конференції ґрунтознавства в Парижі. І справді використання техніки викликало ряд проблем, які потрібно було усунути.

У 1950 році друком вийшла одна з його робіт «До теорії кочення колеса зі слідом». От на неї наприкінці 1960-х на початку 1970-х років звернули увагу інженери NASA.

До польоту готували космічний корабель Apollo 15. У 1971 році Американські астронавти мали вчетверте висадитися на Місяць і вперше проїхати його поверхнею на ровері. Інженери вже більш-менш уявляли, якою є ця поверхня, адже внаслідок попередніх місій на Землю доставили 99 кілограмів місячного ґрунту. Було відомо, що він складається з уламків місячних порід, мінералів та фрагментів метеоритів розміром від мікрометрів до міліметрів. На території морів шар ґрунту був завтовшки 4–5 метрів і 10–15 метрів на високогір’ях.

Командир екіпажу Девід Скотт та пілот місячного модуля Джеймс Ірвін проїхали на ровері 27,9 кілометрів і зібрали ще 77 кілограмів реголіту — так називають ґрунт деяких планет, супутників та астероїдів.

Креслення колес ровера

Колеса місячного ровера з місії Apollo 15

Попри те, що ровер час від часу підстрибував через значно менше тяжіння на Місяці, ніж на Землі, астронавти залишилися задоволені поїздкою і сказали, що розвинувши максимальну швидкість, відчували себе у безпеці, тому що маршрут склали з урахуванням всіх можливих перешкод і не було ніякого зустрічного руху.

У 1972 році такі самі ровери відправили на Місяць на кораблях Apollo 16 та Apollo 17. В їх конструкції багато що вдосконалили, але колісний хід не змінювали. Розроблена на Землі теорія Петра Василенка працювала бездоганно і в позаземних умовах.

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.