Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

СікорськийІгор

6 червня 1889 р., Київ, Російська імперія (нині Україна) —

26 жовтня 1972 р., м. Істон, штат Коннектикут, США

Багатомоторний літак

Як зграї птахів, потрапляючи у турбіни літаків, можуть стати причиною авіакатастроф, уявити більш-менш можна, але щоб її причиною став комар... Між іншим, таке справді трапилося в жовтні 1911 року та ще й з літаком, яким керував Ігор Сікорський.

Ілюстрація – Літак Сікорського «Ілля Муромець» летить над землею в хмарах

Перші дві спроби двадцятирічного Сікорського підняти в небо гелікоптери власної конструкції закінчилися невдачею. Багато років потому він згадував: «Перший апарат не міг підняти в повітря навіть себе, другий зміг підняти себе, але не мене». Це й не дивно, в той час просто не існувало двигунів потрібної потужності. Лише через 30 років він таки зробив це — першим у світі сконструював гелікоптер, який не лише підняв у небо, а й здійснив на ньому керований політ.

А тоді, на початку ХХ століття, Сікорський вирішив зайнятися літакобудуванням. Брати Райти ще в 1903 році здійснили політ на Flyer 1. Натхненні їхнім успіхом, сотні інженерів у всьому світі працювали над літаками власних конструкцій. Сікорський майже закинув навчання у Київському політехнічному інституті, разом з товаришем Федором Билінкіним, який погодився профінансувати проєкт, зібрав команду ще із шести студентів та трьох найманих працівників і в ангарі на Куренівському пустищі закипіла робота. Щоправда, ангар більше нагадував побудований нашвидкуруч сарай, але яке це мало значення, коли в ньому збирають літак.

Перший біплан конструкції Сікорського БіС–1 піднявся в небо у 1910 році. До 1911 року Сікорський встиг побудувати ще декілька — БіС–2, С–3, С–4 та С–5. Останнього і «збив» комар. От як це сталося.

На початку жовтня, одразу після перемоги на першому тижні авіації, який організувало Київське товариство повітроплавання, Сікорський вирішив здійснити кілька показових польотів над Білою Церквою. П’ятого жовтня він легко злетів з міського іподрому і раптом на висоті 50 метрів в біплані відмовив двигун. Навколо будинки, а попереду залізнична станція. Планеруючи Сікорський посадив літак на вільній ділянці колій, завдовжки всього 60 метрів, між товарними потягами. Щоб зменшити пробіг літака під час приземлення, він навмисно скерував його під таким кутом, щоб знести шасі й уникнути лобового зіткнення. Хоч С–5 було суттєво пошкоджено, сам Сікорський не постраждав.

Оглядаючи біплан, він спочатку здивувався, адже двигун здавався цілком справним. Тоді вирішив подивитися, чи все гаразд з паливною системою, і на свій подив виявив, що у жиклер — пристрій для дозованої подачі пального — потрапив комар, тому пальне перестало надходити у камеру згоряння двигуна.

Ця аварія наштовхнула Сікорського на думку, що одного двигуна замало. У тому ж році він почав працювати над конструкцією літака, який назвав Le Grand (Великий). Збирали його вже не в сараї ангарі, а в авіаційній майстерні Російсько-Балтійського вагонного заводу в Санкт-Петербурзі, головним конструктором якого тоді працював Сікорський. Спочатку планували встановити на новий біплан два двигуни. Але для літака такого розміру, що важить понад три тонни, їх потужності виявилося замало. Щоб біплан літав так, як про це мріяв Сікорський, встановили чотири двигуни. Мало хто вірив, що такий важкий літак взагалі відірветься від землі, але протягом кількох місяців 1913 року він здійснив понад 50 вилетів і встановив світовий рекорд за тривалістю польоту — 1 година 54 хвилини.

«Ілля Муромець» Сікорського

Креслення літака

Довжина літака: 19,0 м
Розмах (верхнього) крила: 30,95 м
Площа крила: 150,0 м²
Маса порожнього літака: 3 040 кг
Максимальна злітна маса: 4 650 кг
Потужність двигуна: 2×140 + 2×125 кінських сил
Максимальна швидкість: 100 км/год
Крейсерська швидкість: 85 км/год
Практична дальність: 500 км
Практична стеля: 3 000 м
Екіпаж: 5–6 людей

Він і далі літав би, якби під час одного з авіаконкурсів з літака, що пролітав над ним, не впав... двигун. Le Grand було сильно пошкоджено, і Сікорський вирішив не ремонтувати його, адже вже працював над конструкцією нового, більш досконалого «Іллі Муромця».

Спочатку «Ілля Муромець» став першим пасажирським літаком, і не якогось там економкласу. На борту біплана були ресторан, ванна кімната, туалет і спальні. Працювали електрогенератори та система опалення. За бажанням, пасажири могли милуватися краєвидами з вікон або ж виходити на спеціально обладнані балкони. Але насувалася Перша світова війна, і ним зацікавилися військові. Конструкцію було модифіковано, і незабаром він став першим у світі бомбардувальником, який випускали серійно.

Емігрувавши невдовзі до США, Сікорський продовжив створювати літальні апарати і робив це настільки добре, що заснована ним компанія Sikorsky Aircraft і сьогодні є одним з провідних виробників літаків та гелікоптерів.

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.