Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

ПатонЄвген

5 березня 1870 р., м. Ніцца, Франція —

12 серпня 1953 р., Київ, СРСР (нині Україна)

Суцільнозварний міст

Про міст, що з 1953 року з’єднує лівий та правий береги Києва, ходять численні легенди. Одна з них, що це перший у світі суцільнозварний міст. Насправді ж ще у 1930-х роках інженери різних країн побудували щонайменше з десяток суцільнозварних мостів. Отакої...

Ілюстрація –

Але чому ж тоді в 1995 році Американське зварювальне товариство, яке вже понад 100 років об’єднує спеціалістів зі зварювання з усього світу, визнало міст Патона унікальною зварною конструкцією ХХ століття?

Ще навчаючись на інженерному відділенні Дрезденського політехнічного інституту в Німеччині, Євген Патон вирішив стати «мостовиком». Саме тоді в Російській імперії на повний хід йшло будівництво залізничних шляхів, і дивлячись на мапу, він бачив тисячі великих і малих річок, через які ще потрібно було побудувати залізничні мости. Тож син російського консула (саме тому Патон першу частину життя провів в Європі) відкинув пропозиції Німецьких компаній та повернувся до Санкт-Петербурга, а з часом переїхав до Києва.

Перші мости, спроєктовані Патоном, мали не зварне, а заклепкове з’єднання. Тоді металеві елементи мостів з’єднували виключно за допомогою заклепок — сотень тисяч і навіть мільйонів, кожну з яких робітники встановлювали вручну. Патон шукав краще рішення, але марно, допоки в 1928 році під час одного з відряджень не побачив, як працює електрозварювальник. От тут і виникла думка — а раптом зварювання може стати тим самим способом з’єднання деталей мостів, про який він мріяв. Ідея настільки захопила Патона, що в п’ятдесят дев’ять років він вирішив зайнятися вивченням і розвитком електрозварювальної технології. Пізніше він згадував: «На заводі „Більшовик“, де був свій зварювальний цех, мені охоче пішли назустріч і відвели в цьому цеху куток, точніше, маленьку кімнату, яка стала голосно йменуватися „лабораторією Патона“».

Але тоді зварювання, як і клепання, проводили вручну, тож команда Патона взялася створити зварювальний автомат. У 1940 році апарат швидкісного зварювання був готовий. Якщо самотужки досвідчені зварювальники за годину зварювали приблизно 15 метрів металу, то автомат за той самий час зварював 30. Саме час було повернутися до мостобудування — Патон загорівся ідеєю побудувати суцільнозварний міст та ще й у Києві через Дніпро.

Тієї миті, як проєкт було оприлюднено, в нього з’явився цілий натовп критиків. Саме тоді за кордоном суцільнозварні мости один за одним виходили з ладу — в Брюсселі (Бельгія) менш ніж за п’ять років обірвалися всі чотири мости, те саме сталося з двома мостами в Німеччині. Проєкт довелося відстоювати і доводити, що причиною катастроф стало не зварювання як метод з’єднання, а те, що зварювали їх вручну. Також причинами були неправильно підібрані марки сталі та недосконалі конструкції. Врешті-решт у суперечку втрутився тодішній перший секретар Центрального комітету Комуністичної партії України Микита Хрущов, і новий міст було вирішено таки варити.

Коли поперек Дніпра вже було встановлено опори, а частину прольотів зварено на Дніпропетровському заводі, почалася Друга світова війна і будівництво довелося призупинити. З 19 вересня 1941 року по 6 листопада 1943 року Київ був в окупації. Тож на опорах, що стирчали з води, німецькі військові побудували тимчасовий міст.

Будівництво моста вдалося відновити тільки в 1950 році за оновленим проєктом. Старі опори підірвали, і почали його зведення фактично «з нуля». Міст спочатку планували назвати «Київським», але зрештою назвали на честь Патона, тим паче, що інженер встиг побачити міст добудованим, але не дожив до його відкриття.

Міст Патона в Києві

Щоб перевірити міст на міцність, по ньому пустили колону важких танків Т–34.

Відкрили міст Патона 5 жовтня 1953 року. Першим по ньому проїхав син Євгена Патона — Борис Патон.

1 543 метри завдовжки і 27 метрів завширшки. Він став першим суцільнозварним мостом, усі елементи якого було з’єднано методом швидкісного зварювання і на той час найбільшим у світі з усіх суцільнозварних.

Очікування критиків не виправдалися — міст стоїть уже майже 70 років.

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.