Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

МалишеваНаталія

12 грудня 1921 р., Крим, СРСР (нині Україна) —

4 лютого 2012 р., Москва, Росія

Ракетні двигуни

Інженеркою Наталія Малишева стала майже випадково. Вона мріяла бути льотчицею, але медкомісію не пройшла, тоді вступила в Московський авіаційний інститут, бо вирішила: «Якщо не літати на літаках, то хоч створювати їх». Навчання перервала Друга світова війна. Знаючи досконало німецьку, вміючи влучно стріляти, плавати, бігати на лижах та їздити верхи, вона стала розвідницею і тільки після завершення військової служби повернулася на третій курс інституту. Тепер вже Малишева мріяла конструювати не літаки, а ракетні двигуни. Коли на старших курсах почався розподіл за спеціалізацією, подала заявку, щоб потрапити у групу майбутніх конструкторів ракетних двигунів. А їй відмовили. Мовляв, спеціальність не для жінок, тому набирають виключно чоловіків. Така відповідь могла засмутити, обурити, але не зупинити Малишеву. Тож вона написала ще одну заяву, що хоче створювати двигуни для ракет, тому що з дитинства захоплювалася одним із засновників ракетобудування, Костянтином Ціолковським, і додала: «А якщо ви думаєте, що це не жіноча професія, то повинна вам нагадати: під час війни я прекрасно справлялася з усіма чоловічими обов’язками». Так і домоглася свого. Тож після закінчення інституту потрапила в команду розробників ракетних двигунів в державний Науково-дослідний інститут НДІ–88, в якому головним конструктором балістичних ракет далекої дії працював Сергій Корольов.

Ілюстрація – Portrait of Natalia Malyshova in the guise of a nun

У 1957 році в науково-дослідному інституті почали розробляти перший космічний корабель, на якому людина мала полетіти у космос — « Восток». Так називалися і космічний апарат, і ракета, яка мала вивести його на орбіту. Космічний апарат завдовжки 4,4 метра складався з приладового відсіку та спускового апарата. Корабель був одномісним і спусковий апарат, виготовлений у формі кулі, мав об’єм всього 1,6 м³. Це приблизно 3–4 автомобільних багажники. У приладовому відсіку розміщувалася апаратура для встановлення зв’язку із Землею, датчики, система гальмування та інші прилади. От  над конструкцією системи гальмування під керівництвом інженера Олексія Ісаєва Малишева і працювала. На кораблі, на якому в космос літав Юрій Гагарін, задачею двигунів малої тяги було відірвати апарат від орбіти і повернути космонавта на планету. Пізніше систему було удосконалено і вона стала корегуюче-гальмівною, тож на апаратах «Союз» вона вже відповідала і за маневрування. Мабуть, тому Малишева називала ці двигуни «ювелірними».

Вона також була однією з конструкторів двигунів для ракет зенітно-ракетного комплексу середньої дальності дії С–75, які свого часу взяли на озброєння близько двадцяти країн. І єдиною жінкою в державній комісії з випробування ракетних комплексів.

Понад 35 років Малишева займалася розробкою двигунів, доводячи, що це заняття цілком під силу жінкам. Різноманітні дослідження показують, що в 1960-х роках навіть у розвинених країнах кількість жінок-інженерок складала близько 1 %. Тож не дивно чому на фотографіях з конструкторського бюро та випробувань Малишеву оточують виключно колеги-чоловіки. В наступні десятиліття ситуація почала змінюватися, насамперед завдяки тим жінкам, які не боялися відстоювати своє право вільно обирати справу, якою хочуть займатися.

Після виходу на пенсію Малишева стала монахинею. Не всі колишні колеги зрозуміли її вибір. Але хіба стороння думка про те, ким бути Малишевій, а ким не бути, хоч колись її зупиняла?

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.