Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

ДжевецькийСтефан

26 липня 1843 р. (можливо 1844 р.), с. Кунка, Російська імперія (нині Вінницька обл., Україна) —

23 квітня 1938 р., Париж, Франція

Підводний човен

Перші субмарини, які не тільки опускалися під воду, а й рухалися в потрібному напрямку, робили це завдяки м’язовій силі самих пасажирів. Спочатку за допомогою весел. Пізніше на човнах встановили гвинти. Інженери почали активно використовувати переваги черв’ячної передачі. Пасажири або обертали руків’я, або крутили педалі, як на велосипеді.

Ілюстрація – П'ятдесят човнів Джавецького

Саме таку модель одномісної субмарини спроєктував Стефан Джевецький.

Під час російсько-турецької війни, за задумом Джевецького, підводний човен могли використовувати для підриву ворожих кораблів. Для цього людині у підводному човні потрібно було просунути руку в рукав, що виступав з корпусу, прилаштувати міну з прикріпленим до неї електричним дротом на дно корабля, відійти на безпечну відстань і підірвати її.

Протягом п’яти місяців 1878 року підводний човен випробовували в Одеській акваторії, навіть провели один тестовий підрив. Але війна закінчилася, і перевірити човен у бойових умовах так і не вдалося.

Протягом наступного року Джевецький працював над новою субмариною — підводним мінним апаратом, розрахованим на чотирьох осіб. Гребних гвинтів стало два, мін, що спливають, теж. Рукави з конструкції зникли. Тепер міни лежали в мідних чашах на поверхні човна. Чаші закривалися стулковими дверцятами на шарнірах і легко відкривалися зсередини. З обох боків до мін були прикріплені гумові подушки, наповнені стисненим повітрям. Подушки змушували міни спливати і затримуватися під днищем ворожого корабля. Підривали їх, відійшовши на безпечну відстань. Максимальна швидкість, з якою субмарина рухалася під водою, складала 3 вузли.

Сконструйований «Підводний мінний апарат» та його можливості Джевецький продемонстрував імператору Олександру ІІ на Срібному озері в Гатчині, неподалік Санкт-Петербургу. І отримав перше у світі замовлення на серійне виробництво субмарин.

П’ятдесят підводних човнів, дещо модифікованої конструкції, випустили на Невському та інших заводах протягом 1880−1881 років.

Шістнадцять субмарин залишилися у Кронштадті в Балтійському морі, тридцять дві відправили залізницею до Одеси, щоб розподілити між Чорноморськими портами, одну залишили в Інженерному відомстві і одну передали Джевецькому для удосконалення. Саме її Джевецький перетворив у 1885 році на першу у світі субмарину з електричним двигуном, яка працювала від акумулятора. Швидкість, яку вона розвивала, сягала 4 вузлів.

Стефан Джевецький народився на Поділлі, в селі Кунка, яке належало його батьку, заможному польському офіцерові Каролю Наленч-Джевецькому та його дружині Гортензії.
Родина мала багато земель та нерухомість на Волині, у Варшаві, Санкт-Петербурзі та Парижі, а також розкішний маєток в Одесі на березі Чорного моря. Саме в цьому маєтку мешкав Джевецький, працюючи над конструкціями підводних човнів.

Навчаючись у Центральній школі мистецтв та промисловості в Парижі (École Nationale Supérieure d’Arts et Métiers), Джевецький познайомився з Гюставом Ейфелем, для якого цей заклад також був альма-матер. Майже все життя вони зберігали дружні стосунки, а після переїзду Джевецького до Парижа, навіть співпрацювали.

І хоч Морський технічний комітет не прийняв цього човна на озброєння флоту, масовий перехід на новий тип двигунів уже було не спинити.

«Підводний мінний апарат» серійного виробництва

Креслення човна

Розміри: довжина — 6 метрів, ширина — 1,2 метра, висота — 1,7 метрів
Водотоннажність: 5,8 тонн
Швидкість: 0,5 вузлів на поверхні і 2,5 вузли під водою
Максимальна дальність плавання: 175 миль на поверхні і 25 миль під водою
Робоча глибина занурення: 8 метрів
Допустима глибина занурення: 12,5 метрів
Екіпаж: 3 людини

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.