Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

ДітеріхсМихайло

22 листопада 1871 р., м. Одеса, Російська імперія (нині Україна) —

12 січня 1941 р., Москва, СРСР (нині Росія)

Транспортна шина

Стегнова кістка одна з найміцніших у скелеті. Щоб зламати її десь посередині, знадобиться сила приблизно 3–4 тисячі Ньютонів. Це як штовхнути щось нерухоме, що важить 3–4 тонни (наприклад, два Jeep Cherokee), так, що за 1 секунду воно набере швидкості 1 м/с. Такі переломи так і називають — високоенергетичні. Причиною зазвичай стають автомобільні аварії або сильні удари, як-то падіння зі сходів тощо. В середньому вони стаються у 10–20 людей на 100 тисяч. Хороша новина в тому, що 80 % таких переломів не є смертельними.

Ілюстрація – Хлопець з транспортною шіною та лікарі

Понад сто років тому все було навпаки: до 80 % постраждалих помирали. Попри відсутність такої кількості автомобілів, як зараз, і лише поодинокі випадки потрапляння в аварії, шансів отримати перелом стовбуру стегна було вдосталь. Тільки в період з 1914 по 1918 роки перелом отримали, за непрямими підрахунками, близько мільйона осіб — кулі Першої світової війни, потрапляючи в кістку, з легкістю її розламували.

Звичайний перелом можна зафіксувати навіть зрізаною чи зламаною гілкою, але з переломом стегна не все так просто. Будь-який рух чи спазм м’язів, якому примотана гілка аж ніяк не може запобігти, призводить до того, що два гострих кінці зламаної кістки починають розрізати кровоносні судини й інші м’які тканини всередині стегна. Втрати крові можуть бути настільки великими, що стають причиною смерті.

Потрібно було рішення. І його знайшли незалежно один від одного два хірурги — британець Г’ю Овен Томас та українець Михайло Дітеріхс.

І Томас, і Дітеріхс запропонували військово-польовим хірургам спеціальні транспортні шини, які одночасно фіксували місце перелому і витягували ногу. Це давало можливість зупинити чи принаймні суттєво зменшити кровотечу, оскільки м’язи більше не могли самовільно скорочуватися, а гострі кінці зламаної кістки рухатися.

Цікаво, що Томас сконструював шину ще в 1875 році, але британські військові тільки в 1916 році звернули на неї увагу та почали застосовувати, трохи змінивши конструкцію.

Дітеріхс розробив свою шину вже після завершення Першої світової війни в 1923 році. Він розумів, що першу догоспітальну допомогу часто надають пораненим непрофесійні медики, а тому зробив її максимально зручною для використання: навіть без спеціальної підготовки її можна було легко накласти, а головне — із цим цілком могла впоратися одна людина.

Шина складалася із зовнішньої та внутрішньої дерев’яних частин, схожих на милиці, які залежно від зросту постраждалого розсовували або зсовували по довжині, а також дерев’яної підошви. Примотавши підошву до ступні, а дерев’яні частини до пораненої ноги та тулуба, ногу могли випрямити. Для цього потрібно було потягнути за прикріплену до підошви мотузку. Звичайно, тягнути треба обережно і тільки до того моменту, поки нога не вирівняється і не стане такою ж за довжиною, як здорова. Коли витягання та фіксацію зробили, постраждалого відправляли до госпіталю.

Креслення транспортної шини

Транспортна шина Дітеріхса

У 1934 році шину Дітеріхса почали використовувати військові Червоної армії, а в роки Другої світової війни вона допомогла знизити кількість смертей від вогнепальних переломів до 20 %.

Сучасні шини для фіксації та витягування, які використовують і у військовій, і в цивільній медицині, значно легші та компактніші, але за принципом дії практично не відрізняються від прототипів, хіба що в деяких витягування проводиться не на око.

Разом з тим не варто дивуватися тому, що значна кількість лікарів швидкої і в наш час продовжує використовувати шину Дітеріхса оригінальної конструкції, адже вона досі чудово справляється із завданням.

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.