Масштаб шрифту

Кольорова схема

Зображення

Інтервал між буквами

БахмутськийОлексій

17 березня 1893 р., с-ще Петро-Мар’ївка (за іншими даними с. Сокологорівка), Російська імперія (нині м. Первомайськ, Україна) —

25 вересня 1939 р., м. Первомайськ (нині Луганська обл., Україна)

Вуглевидобувний комбайн

«Світу досі потрібне вугілля», — говорить Всесвітня вугільна Асоціація (World Coal Association) та статистика.

Ілюстрація – Процес добування вугля комбайном

Саме вугілля забезпечує сьогодні вироблення 38,2 % електроенергії. І хоча з кожним роком стає дедалі більше станцій, які використовують відновлювальні джерела: сонячне тепло, вітер, воду та тепловий рух атомів, молекул і інших частинок, але навіть у 2040 році вугілля буде покривати 22 % світових потреб.

У XIX столітті гірники майнили вугілля приблизно так, як це зараз роблять у Minecraft — спускалися в шахти і схожим на кірку обушком відколювали грудки вугілля від великих брил. Після цього вугілля потрібно було завантажити у вагонетки й по рейках відкотити до підйомної кліті (кабіни), щоби врешті підняти на поверхню. Ці вагонетки вагою 25–35 пудів або штовхали робітники, або в шахту спускали коня, якого запрягали у вагонетки. На відміну від шахтарів, спустившись одного дня в шахту, кінь більше ніколи не підіймався на поверхню.

У таких умовах за дванадцять годин один шахтар встигав намайнити дві тонни вугілля. До речі, зараз шахтарі проводять під землею не більше шести годин за одну зміну.

З початком промислової революції у 1780-х роках потреба у вугіллі почала стрімко зростати, а інженери намагалися знайти, як автоматизувати процеси та підвищити продуктивність роботи шахтарів. Увесь процес розбили на декілька головних етапів.

Зарубування — процес, коли підземні пласти вугілля підрізаються. Десь так і ми розрізаємо торт, щоби було зручно взяти шматок.

Відбивання — відокремлення частини породи з одночасним її подрібненням. Зі шматком торта ми такого зазвичай не робимо, але уявімо, що ми його вирішили не обережно перекласти на тарілку, а подрібнити перед цим до стану крихт.

Навалка — навантаження відбитого вугілля на конвеєрну стрічку для транспортування на поверхню. Зсипати на тарілку — єдине, що нам залишиться зробити з тим, що колись було шматком торта.

Для кожної з цих задач почали шукати рішення. У 1897 році з’явився відбійний молоток, на початку XX століття шахтні електровози, приблизно тоді винайшли перші гірничі машини: навантажувачі, а також врубові машини для підрізання породи. Але це все ще не давало потрібної швидкості.

І от в 1931 році в Радянському Союзі було оголошено конкурс на створення гірничого комбайна — машини, яка виконувала б усі ці операції одночасно. Участь у конкурсі взяв Олексій Бахмутський, який на той час працював головним механіком Первомайського рудоуправління на Донбасі, а до цього з тринадцяти років на шахті «Тетяна» в селищі Петро-Мар’ївці.

Креслення комбайну «Б−1»

Вуглевидобувний комбайн «Б–1»

Учасники конкурсу запропонували комбайни п’ятдесяти різних конструкцій, найкращою виявилася конструкція Бахмутського. У 1932 році майстри Первомайського рудоуправління зібрали перший у світі комбайн, який одночасно виконував зарубку, відбій і навалювання вугілля в забої.

А 17 серпня того ж року комбайн «Б–1» спустили в шахту «Альберт», випробування в якій він успішно пройшов. У 1939 році на Горлівському машинобудівному заводі випустили першу партію з п’яти комбайнів моделі «Б–6–39».

Як і багато інших винахідників, Бахмутський здобув інженерну освіту не в навчальному закладі, а на практиці. Спочатку слідкуючи за роботою підземних насосів, працюючи майстром електромеханічної майстерні, а під час Першої світової війни — на військовому заводі. Повернувшись на шахту, він координував запуск придбаних за кордоном врубових машин, спочатку однієї, потім ще п’яти, взявся удосконалювати конвеєри, які потребували частих ремонтів. Так і розібрався в роботі всіх механізмів та з’єднав їх в один.

З 2010 року у світі щорічно видобувають від семи до восьми мільярдів тонн вугілля. Сучасні комбайни видобувають від п’яти до п’ятнадцяти тисяч тонн вугілля на добу, тобто працюють у 9–27 разів швидше за комбайн Бахмутського.

«Шахтарська-Глибока» — найглибша вугільна шахта у світі, глибиною понад 1 500 метрів. Шахту було відкрито в 1986 році в місті Шахтарськ у Донецькій області.

Комбайн «Б–6–39» видобував за годину понад 23 тонни вугілля, в 141 раз швидше, ніж це робив шахтар з обушком.

Придбати книгу

Я хочу придбати книгу:

Вкажіть службу доставки (Нова пошта, Укрпошта або Justin), назву населеного пункту та область, номер відділення. Якщо отримувачем буде інша особа, додайте її ім’я, прізвище та номер телефону.
Вартість доставки не входить в ціну книги, ви оплачуєте її самостійно.

Ви можете придбати книгу для свого, чи будь-якого іншого навчального закладу.

Вкажіть назву школи, адресу та контактні дані отримувача: ім’я, прізвище, номер телефону. (Переконайтесь, що людина, яка буде приймати книгу знаходиться в цьому місці та у безпеці).
Ми відправимо книгу Укрпоштою. Доставка за наш рахунок.

Вартість:

390

 грн

Натискаючи кнопку «Оплатити» ви погоджуєтесь з умовами договору публічної оферти.