АндерсФедір
2 червня 1868 р., Київ, Російська імперія (нині Україна) —
31 травня 1926 р., Київ, СРСР (нині Україна)
Дирижабль
Близько десятої години вечора 4 січня (за старим стилем) 1911 року кияни почали збиратися в міській публічній бібліотеці, що на вулиці Грушевського, 1 (нині — Національна бібліотека України імені Ярослава Мудрого), щоби стати учасниками «грандіозного та оригінального», як про нього писали тогочасні газети, «Аеробалу», організованого Київським товариством повітроплавання.

Танці, гра оркестрових музикантів, уривки з балетів Київського театру та можливість роздивитися фотографії безлічі літальних апаратів, доторкнутися до біплана конструкції Ігоря Сікорського й авіаційного двигуна Anzani Moteurs d’Aviation (його Сікорський придбав у Парижі), який викликав заздрість усіх київських повітроплавців, а також монопланів та аеростатів інших інженерів, зимовий сад, буфет, світлові ефекти...
І все це для того, щоби зібрати кошти, яких бракувало Федору Андерсу для запуску першого українського цивільного дирижабля м’якої конструкції.
Сьогодні ми сказали б, що його краудфандингова кампанія була успішною, а доброчинців спонукало фондувати проєкт те, що майже всі деталі Андерс викреслив та виготовив власноруч ще і власним коштом. З іншого боку, на початку ХХ століття підтримка інноваційних розробок була в тренді, як, власне, й зараз.
Як і більшість стартаперів, Андерс збирав дирижабль практично в гаражі — на подвір’ї садиби своїх знайомих.
Дирижабль «Київ» мав класичну конструкцію: наповнену воднем веретеноподібну оболонку, яку на замовлення інженера виготовили в Санкт-Петербурзі в Товаристві російсько-французьких заводів гумового, гутаперчевого й телеграфного виробництв «Провідник», і приєднану до неї мотузковими стропами гондолу. На одній стороні гондоли було встановлено двигун та інші механічні пристосування, а на іншій — невеликий металевий кошик для пасажирів. До речі, двигун, на придбання якого й пішли майже всі зібрані під час «Аеробалу» кошти, був тієї самої марки Anzani на 25 кінських сил із системою водяного охолодження.
Восени 1911 дирижабль був готовий.
Спочатку його підняли в небо на прив’язі, влаштувавши публічну демонстрацію в саду Купецького зібрання (зараз це Хрещатий парк біля Національної філармонії). А вже 22 жовтня (9 жовтня за старим стилем) «Київ» здійснив перший керований політ.
Наступного дня газета «Кіевлянинъ» написала:
«Через брак водню пасажири не взяли участі в польоті, і конструктор піднявся в повітря з одним механіком.
Політ розпочався о
Звільнений „Київ“ плавно піднявся на висоту близько 30 м. Тут був вимкнений гребний гвинт і, скоряючись керму, аеростат повільно поплив повітрям у напрямку до пам’ятника св. Володимиру. Потім повернув праворуч і полетів над Подолом.
Майже двадцять хвилин Ф. Ф. Андерс виконував різноманітні еволюції, описував кола, вісімки та криві лінії, потім піднявся до 200 м і скерував свій аеростат до Вишгорода. Поступово зменшуючись, із віддаленням, „Київ“ зник із виду орієнтовно о шостій вечора.»

Дирижабль «Київ»
Долетівши до Вишгорода, повітроплавці обігнули місто й повернули до Києва, де і приземлилися близько сьомої години вечора.
Щоб окупити витрати на виготовлення та експлуатацію дирижабля, Андерс організував перші в тодішній імперії комерційні рейси. За 50 копійок кожен охочий і за 27 копійок ті, хто навчалися, могли «перелетіти» з Купецького саду на Труханів острів.
Паралельно Андерс займався модернізацією дирижабля: збільшив об’єм оболонки до
«О 5 годині увечері 29 серпня зі „Спортивного поля“ в Києві в напрямку Чернігова вилетів на дирижаблі „Київ“ В. Ф. Андерс. Дирижабль „Київ“ був збудований конструктором Ф. Ф. Андерсом, батьком пілота В. Ф. Андерса... Учора (30 серпня — прим.) у Києві отримано телеграфне повідомлення від пілота В. Ф. Андерса проте, що у 12 верстах від м. Острог дирижабль „Київ“ згорів, а він сам лишився неушкодженим.»
Втрата дирижабля не зупинила інженера-винахідника, у жовтні